Rise of Nations to klasyczna gra strategiczna czasu rzeczywistego (RTS) wyprodukowana przez Big Huge Games i wydana przez Microsoft Game Studios w 2003 roku. Gra zdobyła uznanie za unikalne połączenie elementów klasycznej strategii, takich jak budowa baz, zbieranie zasobów i prowadzenie bitew, z mechanizmem epoki, który pozwalał graczom rozwijać swoje cywilizacje od starożytności do ery kosmicznej.
Wstęp do świata Rise of Nations: Cywilizacja w Twojej dłoni
Rise of Nations przenosi graczy na arenę globalnej rywalizacji, gdzie kontrolują oni jedną z 18 historycznych cywilizacji, od Egiptu po Rzym, Azteków, czy nawet ZSRR. Celem gry jest dominacja nad światem poprzez podbój terytoriów, rozwój technologiczny i gospodarczy, oraz prowadzenie dyplomatycznych negocjacji (lub ich brak) z innymi cywilizacjami.
Mechanika rozgrywki: Od kamienia łupanego do dronów bojowych
Gra wyróżnia się ciekawym podejściem do rozwoju cywilizacji. Zamiast tradycyjnego drzewa technologii, Rise of Nations oferuje system epoki. Każda era – od starożytnej po informacyjną – odblokowuje nowe jednostki, technologie i budynki.
Gracze zaczynają od zbierania surowców i budowania podstawowych struktur. Następnie rozwijają swoje technologie, szkolą armię i eksplorują mapę w poszukiwaniu nowych zasobów i terytoriów.
Kampanie oferowane w grze pozwalają graczom przeżywać historię z różnych perspektyw. Można wcielić się w roli Juliusza Cezara podczas podboju Galii, Genghis Khana podczas jego ekspansji mongolskiej, czy Napoleona Bonaparte’a w trakcie kampanii napoleońskich.
Kluczowe elementy gry:
-
Epoki: Rise of Nations oferuje osiem epok historycznych: starożytną, klasyczną, średniowieczną, renesansową, nowożytną, przemysłową, informacyjną i kosmiczną. Każda epoka otwiera dostęp do nowych technologii, jednostek i budynków.
-
Jednostki: Gra oferuje szeroką gamę jednostek wojskowych, od prostych milicjantów po zaawansowane czołgi, samoloty bojowe i nawet drony bojowe.
Epoka Typ jednostki Przykład Starożytna Piechota Milicjant, Hoplita Klasyczna Łucznicy Łucznik, Katapulta Średniowieczna Kawaleria Rycerz, Armia konna Renesansowa Artyleria Działo, Moździerze Nowożytna Piechota liniowa Muszkieter, Grenadier Przemysłowa Czołgi T-34, Sherman Informacyjna Lotnictwo Bombowiec, myśliwiec -
Budynki: Budynki pełnią różne funkcje, od zbierania surowców (kamieniołomy, kopalnie drewna) przez produkcję jednostek (koszary) po rozwój technologiczny (akademie).
Tryby gry: Od pojedynczych bitew do wielowymiarowych kampanii
Rise of Nations oferuje kilka trybów gry:
- Kampania: Opowiada historię z perspektywy różnych cywilizacji.
- Gry dla wielu graczy: Możliwość rywalizacji z innymi graczami online lub w sieci lokalnej.
- Gra wolna: Możliwość eksperymentowania ze strategiami i jednostkami bez ograniczeń czasu.
Podsumowanie: Klasyka gatunku RTS z potencjałem na wiele godzin gry
Rise of Nations to klasyczna gra RTS, która oferuje unikalną mechanikę epoki i szeroką gamę jednostek i budynków. Gra jest idealna dla fanów strategii czasu rzeczywistego, którzy szukają gry z dużą ilością treści i możliwościami rozwoju.
Czy Rise of Nations to najlepsza gra strategiczna wszechczasów? To kwestia dyskusji, ale bez wątpienia jest to tytuł warty uwagi każdego fana gatunku RTS.